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Duration: 2005-2011/ 2011-2013
Project leader: Prof. Dr. Katharina Maag Merki
Cooperation Partner: Prof. Dr. Eckhard Klieme, German Institute for International Educational Research DIPF, Frankfurt/Main
Link to the webpage of the State-Wide Exit Examination Study
Throughout the German-speaking countries, school systems have been systematically overhauling their administrative steering mechanisms over the course of recent years. The general tendency is to grant partial autonomy to schools while at the same time introducing new instruments of school evaluation and accountability systems. A central leitmotif of this process is the introduction and ongoing monitoring of performance standards. One striking example of such reforms in Germany is the introduction of the state-wide Abitur, a standardized exit examination given at the end of academic-track secondary school (Gymnasium).
The change from a class-based to a state-wide organized examination system serves to some extent as a large-scale field experiment, making it possible to study the implementation processes and effects in connection with new methods of system monitoring, to examine whether the intended objectives are being achieved, and to identify any unintended consequences. The study is being carried out simultaneously in two German states (Hesse and Bremen) where state-wide Abitur examinations were introduced in spring of 2007. The study takes into account differing perspectives (students, teachers, school administrators) as well as multi-dimensional criteria (school quality, diagnostic processes, teaching quality, self-regulated learning and math or Englisch achievement of the students). In 37 schools selected according to specific criteria, achievement tests in the subjects of math and English, standardized surveys for teacher and students, evaluations of examination and grading data, and a qualitative case analysis are being conducted. The study which started in 2007 is financed by the German Research Foundation and the ministries of Hesse and Bremen.
At the beginning of the year 2011 the study has been extended for two more years in order to analyze the sustainability of the effects and processes of the implementation of state-wide exit examinations.
Holmeier, M. (2013). Leistungsbeurteilung im Zentralabitur. Wiesbaden: Springer VS.
Maag Merki, K. (Hrsg.), (2012). Zentralabitur. Die längsschnittliche Analyse der Wirkungen der Einführung zentraler Abiturprüfungen in Deutschland. Wiesbaden: Springer VS.
Maag Merki, K. (2016). Theoretische und empirische Analysen der Effektivität von Bildungsstandards, standardbezogenen Lernstandserhebungen und zentralen Abschlussprüfungen. In H. Altrichter & K. Maag Merki (Hrsg.), Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem, 2. erweiterte Auflage (S. 151-182). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaft.
Maag Merki, K. (2016). Die Einführung zentraler Abiturprüfungen in Bremen und Hessen und ihre Effekte auf Unterricht und Lernen. Zentrale Befunde nach fünf Jahren. In J. Kramer, M. Neumann & U. Trautwein, Ulrich (Hrsg.), Abitur und Matura im Wandel. Historische Entwicklungslinien, aktuelle Reformen und ihre Effekte. Edition Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
Maag Merki, K. & Altrichter, H. (2016). Empirische Erforschung schulischer Governance. Eine Zwischenbilanz und offene Forschungsfragen. In H. Altrichter & K. Maag Merki (Hrsg.), Handbuch Neue Steuerung im Schulsystem, 2. erweiterte Auflage (S. 479-486). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
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Maag Merki, K. & Holmeier, M. (2015). Comparability of semester and exit exams grades: Long-term effect of the implementation of state-wide exit exams. School effectiveness and school improvement, 26(1), 57-74.
Maag Merki, K. (2014). Das quasi-experimentelle Design in der Educational Governance-Forschung? Herausforderungen, Möglichkeiten und Grenzen am Beispiel der Analyse der Wirksamkeit der Einführung zentraler Abiturprüfungen (S. 51-83). In K. Maag Merki, R. Langer & H. Altrichter (Hrsg.), Educational Governance als Forschungsperspektive. Strategien, Methoden, Ansätze (2., erweiterte Auflage). Wiesbaden: Springer VS.
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Oerke, B., Maag Merki, K., Maué, E. & Jäger, D.J. (2013). Zentralabitur und Themenvarianz im Unterricht: Lohnt sich teaching-to-the-test? In D. Bosse, F. Eberle, B. Schneider-Taylor (Hrsg.), Standardisierung in der gymnasialen Oberstufe. Wiesbaden: Springer VS.
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Maag Merki, K. (2011). The Introduction of State-wide Exit Examinations: Empirical Effects on Math and English Teaching in German Academically Oriented Secondary Schools. In M. A. Pereyra, H.-G. Kotthoff & R. Cowen (Eds.), PISA under Examination: Changing Knowledge, Changing Tests, and Changing Schools (S. 125-142). Rotterdam: Sense Publishers.
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Maag Merki, K., Holmeier, M., Jäger, D.J. & Oerke, B. (2010). Die Effekte der Einführung zentraler Abiturprüfungen auf die Unterrichtsgestaltung in Leistungskursen in der gymnasialen Oberstufe. Unterrichtswissenschaft, 34(2), 173-192.
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Maag Merki, K. (2008). Die Einführung des Zentralabiturs in Bremen – Eine Fallanalyse. Die Deutsche Schule, 100(3), 357-368.
Maag Merki, K. & Holmeier, M. (2008). Die Implementation zentraler Abiturprüfungen. Erste Ergebnisse zu den Effekten der Einführung auf das schulische Handeln der Lehrpersonen (S. 233-244). In E.-M. Lankes (Hrsg.), Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung. Münster: Waxmann.
Maag Merki, K. & Schwippert, K. (2008). Systeme der Rechenschaftslegung und Schulentwicklung: Editorial. Zeitschrift für Pädagogik, 54(6), 773-776.
Maag Merki, K., Klieme, E. & Holmeier, M. (2008). Unterrichtsgestaltung unter den Bedingungen zentraler Abiturprüfungen. Eine Analyse auf Schulebene mittels Latent Class Analysen. Zeitschrift für Pädagogik, 54(6), 791-809.
Zeitschrift für Pädagogik, 2008, 54(6): Themenschwerpunkt ‚Systeme der Rechenschaftslegung und Schulentwicklung‘
Studies in Educational Evaluation, 2012, Volume 37, Issue 4, Pages 177-248: Special issue ‚Accountability systems and their effects on school processes and student learning’
School Effectiveness and School Improvement, 2015, Volume 26, Issue 1, Pages 4-124: Special issue ‚Further development of educational effectiveness theory in a multilevel context’ (zusammen mit Dr. Marcus Emmerich und Dr. Monika Holmeier)
Maag Merki, K. (im Druck). Zentralabitur. In M. Gläser-Zikuda, M. Harring & C. Rohlfs (Hrsg.), Handbuch Schulpädagogik. Münster: Waxmann Verlag.