Navigation auf uzh.ch

Suche

Institute of Education

Simon Luger

Simon Luger, Dr. phil.

  • Oberassistent / Senior Teaching and Research Assistant
Phone
+41 44 634 31 28
Address
Freiestrasse 36, 8032 Zürich
Room number
FRE-F-02

Current courses

Vorlesungsverzeichnis

V-Nr Course Start / End Date Lecturers Room
0437
06UE226-007a
from 17 Sep 2024
to 17 Dec 2024
Tue 16:15-18:00 Simon Luger KAB-E-03

Academic Curriculum Vitae

since 2024

Post-doctoral researcher and senior assistant at the Chair of 'Special Education with focus on Inclusion and Instruction Research' (IfE, UZH)

2020-2022

Representative of the non-professoral academic staff at the Institute Assembly and on the Doctorate in Education Committee (IfE, UZH)
2018-2023

Project collaborator and doctoral student in the SNSF research project KOLIBRI (Competencies of Teachers in the Field of Inclusion) at the Chair of 'Special Education with focus on Inclusion and Instruction Research' (IfE, UZH)

Degree: Doctor of Philosophy (PhD) in Education Studies (2023)

2019-2021

Part-time Continuing Education in 'University Teaching and Learning' (UZH)

Degree: Certificate of Advanced Studies (CAS) UZH in University Teaching and Learning (2021)

2019-2021

Lecturer of the course 'Introduction to Scientific Work' and 'Development and Learning' (IfE, UZH)
2017-2018 Guest lecturer course 'Teaching Quality' (PHZH)
2015-2018 Tutorial Assistant at the Chair of 'Pedagogical Psychology und Didactics' (IfE, UZH)
2013-2019

Secondary teacher at the Burgerau special education school (Rapperswil Jona, SG) and teacher for gifted education at the Kirchbühl Süd elementary school (Stäfa, ZH)

2013-2017

Master programme at the University of Zurich (major subject: Educational science with a focus on educational psychology, minor subject: Geography)

Degree: Master of Arts in Educational Science (2017)
2009-2019 Regular teacher at middle school (Kirchbühl School in Stäfa, ZH)
2006-2009

Bachelor programme (professional training) to qualify as a primary school teacher (Unterstrass Institute at the PHZH)

Degree: Bachelor in Primary Education (2009)

Main Areas of Research

  • Interdisciplinary pedagogical and didactic competences of teachers in inclusive education
  • Cooperation between regular teachers and special education teachers
  • Quantitative research methods in the nested context of inclusive instruction

Publications

Articles

Luger, S. (2024). Unterstützende Lehrperson-Schulkind-Beziehungen dank Kooperation der Lehrpersonen? Bedeutung der Zusammenarbeit von Klassenlehrperson und Schulischen Heilpädagog:innen für den Aufbau unterstützender Beziehungen zu den Kindern. Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 30 (2), 23-28. https://doi.org/10.57161/z2024-02-04

Ackermann, N. & Luger, S. (2023). Welche Vorstellungen von Erziehungswissenschaft haben Studienanfänger:innen? Eine explorative Studie anhand wissenschaftlicher Arbeiten aus einer propädeutischen Lehrveranstaltung. die hochschullehrehttps://doi.org/10.5167/uzh-233979

Schnepel, S., Wehren-Müller, M., Luger, S., Stöckli, M. & Moser Opitz E. (2023). Der Einfluss der pandemiebedingten Schulschließung auf den Leistungszuwachs von Grundschülerinnen und -schülern in inklusiven Klassen der Schweiz – eine Längsschnittstudie. Empirische Sonderpädagogikhttps://doi.org/10.25656/01:26648

Monographies

Luger, S. (2023). Fachübergreifende Kompetenzen von Lehrkräften im Kontext inklusiven Unterrichts: Disziplinspezifische Wirkmechanismen und ihre Bedeutung für den Aufbau unterstützender Lehrkraft-Schulkind-Beziehungen. Dissertation. Universität Zürich, Philosophische Fakultät. https://doi.org/10.5167/uzh-234597

Reports

Eckstein, B., Luger, S., Grob, U. & Reusser, K. (2018). SUGUS: Technischer Bericht der quantitativen Teilstudie. Studiendesign, Stichprobe und Skalendokumentationhttps://doi.org/10.5167/uzh-189865

Eckstein, B., Luger, S., Grob, U. & Reusser, K. (2016a). SUGUS – Studie zur Untersuchung gestörten Unterrichts. Ergebnisbericht der Hauptstudie – anonymisierte Fassung. Universität Zürich. Verfügbar über http://www.ife.uzh.ch/SUGUS [14.2.2017].

Eckstein, B., Luger, S., Grob, U. & Reusser, K. (2016b). SUGUS – Studie zur Untersuchung gestörten Unterrichts. Ergebnisbericht der Hauptstudie in 85 unveröffentlichten, personalisierten Fassungen. Universität Zürich.

 

to the complete list of publications (PDF, 72 KB)

Research projects

KOLIBRI (Kompetenzen von Lehrpersonen im Bereich Inklusion). https://www.ife.uzh.ch/de/research/moseropitz/forschung/kolibri.html