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Institute of Education

Anna-Katharina Praetorius

Anna-Katharina Praetorius, Prof. Dr.

  • Professorin für pädagogisch-psychologische Lehr-Lernforschung und Didaktik / Professor of Research on Learning Instruction and Didactics
Phone
+41 44 634 27 30
Address
Freiestrasse 36, 8032 Zürich
Room number
FRE-G-07

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Vorlesungsverzeichnis

V-Nr Course Start / End Date Lecturers Room
0795
06KO226-502j
from 19 Feb 2025
to 21 May 2025
We 16:15-18:00, to 21.5. Anna-Katharina Praetorius

Research foci

  • Conceptional and methodical questions of teaching quality
  • Professionalism of teachers
  • International Comparative Educational Research

Occupations

Since 2018

Professor of Research on Learning, Instruction and Didactics at the University of Zurich

2015–2018

Academic associate at the German Institute for International Educational Research in Frankfurt am Main

2015

Residence for research at the Psychology in Education Research Centre at the University of York

2013–2015

Post-Doc-Fellow at the „College for Interdisciplinary Educational Research”

2012–2015

Academic associate at the Chair of Psychology at the University of Augsburg

2012

Research stay at the University of Zurich

2009–2012

Recipient of a doctoral grant at the DFG Graduate School "Teaching & Learning Processes" at the University of Koblenz and Landau

Education

  • 2017: Conferment of venia legendi in Psychology at the Goethe University Frankfurt
  • 2012: Conferment of the Doctor of Philosophy awarded by the Department of Psychology of the University of Koblenz-Landau
  • 2006–2010: Master of Arts (Subjects: Education, Primary Education, Psychology) at the Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg
  • 2005–2009: Teacher training at primary level at the Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg

Publications

Conceptional and methodical questions of teaching quality

2024

  • Praetorius, A.-K., Wemmer-Rogh, W., Schreyer, P. & Brinkmann, M. (Hrsg.) (2024). Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts. Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Praetorius, A.-K., Wemmer-Rogh, W., Schreyer, P. & Brinkmann, M. (2024). Kognitive Aktivierung unter der Lupe: Eine Einführung in den Band. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (S. 11-12). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010  
  • Wemmer-Rogh, W., Praetorius, A.-K., Schreyer, P. & Herbert, B. (2024). Konzeptualisierung und theoretische Fundierung von kognitiver Aktivierung: Ein kritischer Literaturüberblick. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (S. 15-51). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Herbert, B., Wemmer-Rogh,W., Schreyer,P., Kleickmann, T., & Praetorius, A.-K. (2024) Quantitative Erfassung von kognitiver Aktivierung: Was können wir aus 20 Jahren Forschung lernen?  In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (S.52-82). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Gossner, L., Wemmer-Rogh, W., Schreyer, P., Grob, U., Klieme, E. & Praetorius, A.-K. (2024). Kognitive Aktivierung im Wandel der Zeit: Ein empirischer Vergleich von Mathematikunterricht der Jahre 1995 und 2018. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (S.135-149). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010  
  • Keller, S.D., Steffensky, M., Winkler, I., Lindmeier, A., Bertram, C., Herrmann, C., Schreyer, P., Fauth, B. & Praetorius, A.-K. (2024). Kognitive Aktivierung in den Fachdidaktiken: Ein fachübergreifendes, fachspezifisches und lerngegenstandsorientiertes Konstrukt. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (S.234-247). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Capon-Sieber, V.,  Gossner, L., Vieluf, S., Schreyer, P. & Praetorius, A.-K. (2024). Kognitive Aktiviertheit: Eine Diskussion der Nutzungsseite von kognitiver Aktivierung. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (S. 261-279). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010   
  • Brinkmann, M., Praetorius, A.-K., Schreyer, P., & Wemmer-Rogh, W. (2024). Perspektiven der qualitativen Bildungsforschung auf kognitive Aktivierung am Beispiel des Projekts Triangulation im Unterricht. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (S. 319-333). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Praetorius, A.-K., Brinkmann, M., Schreyer, P. & Wemmer-Rogh, W. (2024). Neue Perspektiven auf kognitive Aktivierung: Herausforderungen, Ideen und nächste Schritte. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (Hrsg.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts  (S. 409-435). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Wemmer-Rogh, W., Grob, U., Charalambous, C.Y., & Praetorius, A.K. (2024). Measurement invariance between subjects: what can we learn about subject-related differences in teaching quality? ZDM Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-024-01622-7
  • Alp Christ, A., Capon-Sieber, V., Köhler, C., Klieme, E., & Praetorius, A.-K. (2024). Revisiting the Three Basic Dimensions model: A critical empirical investigation of the indirect effects of student-perceived teaching quality on student outcomes. Frontline Learning Research, 12(1), 66–123. https://doi.org/10.14786/flr.v12i1.1349

2023

  • Wemmer-Rogh, W., Gossner, L., Wehrli, F. & Praetorius, A.-K. (2023). Instrumentarium zur Unterrichtsbeurteilung ausgerichtet auf den Lehrplan 21 im Auftrag von argev. Validierte Version auf Basis des MAIN-Teach-Modells. (INSULA 2.0). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.8280334 
  • Charalambous, C.Y. & Praetorius, A.-K. (Eds.). (2023). Theorizing Teaching. Current status and Open Issues. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25613-4
  • Praetorius, A.-K., Charalambous, C.Y. (2023). Where Are We on Theorizing Teaching? A Literature Overview. In A.-K. Praetorius, & C.Y. Charalambous (Eds.). Theorizing Teaching (pp.1-22). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25613-4_1
  • Praetorius, A.-K., Charalambous, C.Y. (2023). Drawing on the Delphi Technique to Explore Areas of Convergence and Divergence Among Expert Opinions in the Field of Teaching. In A.-K. Praetorius, & C.Y. Charalambous (Eds.) (pp.281-323). Theorizing Teaching. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25613-4_10
  • Charalambous, C.Y., Praetorius, A.-K. (2023). Theorizing Teaching: Synthesizing Expert Opinion to Identify the Next Steps. In A.-K. Praetorius, & C.Y. Charalambous (Eds.) (pp.325-353). Theorizing Teaching. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-25613-4_11
  • Begrich, L., Praetorius, A.-K., Decristan, J., Fauth, B., Göllner, R., Herrmann, Ch., Kleinknecht, M., Taut, S. & Kunter, M. (2023, 23. Februar). Was tun? Perspektiven für eine Unterrichtsqualitätsforschung der Zukunft. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-023-00163-4
  • Praetorius, A.-K., Martens, M., Brinkmann, M. (2023, 1 January). Unterrichtsqualität aus Sicht der quantitativen und qualitativen Unterrichtsforschung: Methodische Ansätze, zentrale Ergebnisse und kritische Reflexion. In T. Hascher, T.S. Idel & W. Helsper (Hrsg.), Handbuch Schulforschung (3rd. ed.,pp. 887-905). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-24729-4_40

2022

  • Ufer, S. & Praetorius, A.-K. (2022). Unterrichtsqualität im Mathematikunterricht der gymnasialen Oberstufe. In T. Rolfes, St. Rach, St. Ufer, A. Heinze (Hrsg.), Das Fach Mathematik in der gymnasialen Oberstufe (S.287-315). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830996019
  • Ruelmann, M., Charalambous, C.Y. & Praetorius, A.-K. (2022, December, 10). The representation of feedback literature in classroom observation frameworks: an exploratory study. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. https://doi.org/10.1007/s11092-022-09403-0
  • Alp Christ, A., Capon-Sieber, V., Grob, U. & Praetorius, A.-K. (2022).Learning processes and their mediating role between teaching quality and student achievement: A systematic review. Studies in Educational Evaluation, 75, 101209. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2022.101209
  • Charalambos, Y.C., Praetorius, A.-K. (2022). Synthesizing collaborative reflections on classroom observation frameworks and reflecting on the necessity of synthesized frameworks. Studies in Educational Evaluation, 75, 101202. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2022.101202
  • Thommen, D., Grob, U., Lauermann, F., Klassen, R. M., & Praetorius, A.‑K. (2022). Different Levels of Context-Specificity of Teacher Self-Efficacy and Their Relations With Teaching Quality. Frontiers in Psychology, 13. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.857526/full
  • Praetorius, A.-K. & Kleickmann, T. (2022, 27. April) Nutzung von Lerngelegenheiten im Unterricht: Konzeptuelle und methodische Zugänge und Herausforderungen – Einführung in den Thementeil. Unterrichtswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s42010-022-00145-y
  • Capon-Sieber, V., Köhler, C., Alp Christ, A., Helbling, J., Praetorius, A.-K. (2022). The Role of Relatedness in the Motivation and Vitality of University Students in Online Classes During Social Distancing. Frontiers in Psychology. Advance online publication.  https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.702323

2021

  • Charalambous, C. Y., Praetorius, A.-K., Sammons, P., Walkowiak, T., Jentsch, A. & Kyriakides, L. (2021) Working more collaboratively to better understand teaching and its quality: Challenges faced and possible solutions. Studies in Educational Evaluation, 71, 101092. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101092
  • Praetorius, A.-K., Gräsel, C. (2021). Noch immer auf der Suche nach dem heiligen Gral: Wie generisch oder fachspezifisch sind Dimensionen der Unterrichtsqualität? Unterrichtswissenschaft, 49(2), 167–188. https://doi.org/10.1007/s42010-021-00119-6

2020

  • Charalambous, C. & Praetorius, A.-K. (2020). Creating a forum for researching teaching and its quality more synergistically. Studies in Educational Evaluation. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100894
  • Decristan, J., Hess, M., Holzberger, D., & Praetorius, A.-K. (2020). Oberflächen- und Tiefenmerkmale. Eine Reflexion zweier prominenter Begriffe der Unterrichtsforschung. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 102–116.
  • Fauth, B., Göllner, R., Lenske, G., Praetorius, A.-K., & Wagner, W. (2020). Who sees what? Conceptual considerations on the measurement of teaching quality from different perspectives. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 138–155.
  • Göllner, R., Fauth, B., Lenske, G., Praetorius, A.-K., & Wagner, W. (2020). Do student ratings of classroom management really tell us most about teachers or also about classroom composition? Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 156–172.
  • Kleickmann, T., Steffensky, M., & Praetorius, A.-K. (2020). Quality of teaching in science education. More than three basic dimensions? Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 37–53.
  • Kleickmann, T., Praetorius, A.-K., & Riecke-Baulecke, T. (2020). Beurteilung von Unterrichtsqualität. In F. Zimmermann, T. Riecke-Baulecke & J. Möller (Eds.), Basiswissen Lehrerbildung: Schulische Diagnostik und Leistungsbeurteilung (pp. 207-223). Hannover: Klett-Kallmeyer.
  • Lenske, G. & Praetorius, A.-K. (2020). Schülerfeedback – was steckt hinter dem Kreuz auf dem Fragebogen? Empirische Pädagogik, 34(1), 11–29.
  • Praetorius, A.-K. & Nehring, A. (Eds.) (2020). Die Verortung von Merkmalen der Unterrichtsqualität zwischen Generik und Fachspezifik.  Unterrichtswissenschaft, 48, Special Issue 3.
  • Praetorius, A.-K. & Nehring, A. (2020). Unterrichtsqualität zwischen Generik und Fachspezifik: Einführung in den Thementeil. Unterrichtswissenschaft, 48(3), 297-301.
  • Praetorius, A.-K., Klieme, E., & Grünkorn, J. (Eds.). (2020). Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20.
  • Praetorius, A.-K., Grünkorn, J., & Klieme, E. (2020). Empirische Forschung zu Unterrichtsqualität. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen. Einleitung in das Beiheft. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 9–14.
  • Praetorius, A.-K., Rogh, W., & Kleickmann, T. (2020). Blinde Flecken des Modells der drei Basisdimensionen von Unterrichtsqualität? Das Modell im Spiegel einer internationalen Synthese von Merkmalen der Unterrichtsqualität. Unterrichtswissenschaft, 48(3), 303-318.
  • Praetorius, A.-K., Herrmann, C., Gerlach, E. Zülsdorf-Kersting, M., Heinitz, B., & Nehring, A. (2020). Unterrichtsqualität in den Fachdidaktiken im deutschsprachigen Raum - zwischen Generik und Fachspezifik. Unterrichtswissenschaft, 48(3), 409-446.
  • Praetorius, A.-K., Klieme, E., Kleickmann, T., Brunner, E., Lindmeier, A., Taut, S., & Charalambous, C. (2020). Towards developing a theory of generic teaching quality. Origin, current status, and necessary next steps regarding the Three Basic Dimensions Model. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 15–36.
  • Vieluf, S., Praetorius, A.-K., Rakoczy, K., Kleinknecht, M., & Pietsch, M. (2020). Angebots-Nutzungs-Modelle der Wirkweise des Unterrichts: Ein kritischer Vergleich verschiedener Modellvarianten. Zeitschrift für Pädagogik, 66, Beiheft 1/20, 63–80.

2019

  • Fischer, J., Praetorius, A.-K., & Klieme, E. (2019). The impact of linguistic similarity on cross-cultural comparability of students’ perceptions of teaching quality. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. Published online: 15. April 2019. doi:10.1007/s1092-019-09295-7
  • Holzberger, D., Praetorius, A.-K., Seidel, T., & Kunter, M. (2019). Identifying effective teachers: The relation between teaching profiles and students’ development in achievement and enjoyment. European Journal of Psychology of Education, 1–23. doi:10.1007/s10212-018-00410-8

2018

  • Charalambous, C. & Praetorius, A.-K. (Eds.) (2018). Studying instructional quality in mathematics through different lenses: In search for common ground. Special Issue published in ZDM Mathematics Education.
  • Charalambous, C. & Praetorius, A.-K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively. ZDM, 50(3), 355–366. doi:10.1007/s11858-018-0914-8
  • Praetorius, A.-K. & Charalambous, C. (2018). Classroom observation frameworks for studying instructional quality: Looking back and looking forward. ZDM Mathematics Education, 50, 535-553.
  • Praetorius, A.-K., Klieme, E., Herbert, B., & Pinger, P. (2018). Generic dimensions of teaching quality: The German framework of three basic dimensions. ZDM, 50(3), 407–426. doi:10.1007/s11858-018-0918-4
  • Praetorius, A.-K., Kuger, S., Qi, Y., & Klieme, E. (2018). Leistungsunterschiede von Schülerinnen und Schülern in Shanghai und Deutschland: Erklärungsansätze und deren Überprüfung.  In D. Benner, H. Meyer, Z. Peng, & Z. Li (Eds.), Beiträge zum chinesisch-deutschen Didaktik-Dialog (pp. 149–160). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

2017

  • Nowinska, E. & Praetorius, A.-K. (2017). Evaluation of a rating system for the assessment of metacognitive-discursive instructional quality. In T. Dooley & G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Dublin, Ireland: DCU Institute of Education and ERME.
  • Praetorius, A.-K., McIntyre, N. A., & Klassen, R. M. (2017). Reactivity effects in video-based classroom research: an investigation using teacher and student questionnaires as well as teacher eye-tracking. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(1), 49–74. doi:/10.1007/s11618-017-0729-3
  • Praetorius, A.-K., Lauermann, F., Klassen, R. M., Dickhäuser, O., Janke, S., & Dresel, M. (2017). Longitudinal relations between teaching-related motivations and student-reported teaching quality. Teaching and Teacher Education, 65, 241–254. doi:10.1016/j.tate.2017.03.023
  • Zülsdorf-Kersting, M. & Praetorius, A.-K. (2017). Geschichtsunterricht zuverlässig beurteilen. Vorstellung eines Beobachtungsinstruments zur Bestimmung von metakognitiv-diskursiver Unterrichtsqualität. Zeitschrift für Geschichtsdidaktik, 16(1), 250–265. doi:10.13109/zfgd.2017.16.1.250

2016

  • Holzberger, D., Kunter, M., Seidel, T., & Praetorius, A.-K. (2016). Individuelle Schwerpunkte im Unterricht? Eine latente Profilanalyse zu unterschiedlichen Mustern der Unterrichtsqualität. In N. McElvany, W. Bos, H. G. Holtappels, M. Gebauer & F. Schwabe (Eds.), Bedingungen und Effekte guten Unterrichts – aktueller Stand und Perspektiven der Unterrichtsforschung (pp.135–146). Münster: Waxmann.
  • Praetorius, A.-K., Vieluf, S., Saß, S., Bernholt, A. & Klieme, E. (2016). The same in German as in English? Investigating the subject-specificity of teaching quality. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19(1), 191–209. doi:10.1007/s11618-015-0660-4

2015

  • Gabriel, K., Praetorius, A.-K., & Lipowsky, F. (2015). Wie in der einen Stunde, so auch in der anderen? Analysen zur Stabilität der Klassenführung im Anfangsunterricht. In L. Haag, E. Kiel, M. Trautmann & K. Zierer (Eds.). Thementeil: Klassenmanagement/Klassenführung - Perspektiven, Befunde, Kontroversen (pp. 85–95). Schneider Verlag Hohengehren.

2014

  • Praetorius, A.-K. (2014). Messung von Unterrichtsqualität durch Ratings. Waxmann.
  • Praetorius, A.-K., Pauli, C., Reusser, K., Rakoczy, K., & Klieme, E. (2014). One lesson is all you need? Stability of instructional quality across lessons. Learning and Instruction, 31, 2–12. doi:10.1016/j.learninstruc.2013.12.002

2013

  • Praetorius, A.-K. (2013). Einschätzung von Unterrichtsqualität durch externe Beobachterinnen und Beobachter - Eine kritische Betrachtung der aktuellen Vorgehensweise in der Schulpraxis. Beiträge zur Lehrerbildung, 31, 174–185.

2012

  • Helmke, A., Helmke, T., Lenske, G., Pham, G., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W., & Ade-Thurow, M. (2012). Unterrichtsdiagnostik - Voraussetzung für die Verbesserung der Unterrichtsqualität. In S.G. Huber (Ed.), Jahrbuch Schulleitung (pp. 133-144). Köln: Carl Link.
  • Praetorius, A.-K. (2012). Rater bias in measuring instructional quality: A closer look at the “how much” and “why”. In K. Ruhl (Ed.), Das Poster in der Wissenschaft. Zum Stellenwert des Posters in der Nachwuchsförderung am Beispiel der Universität Koblenz-Landau (ppS. 100–101). Johannes Herrmann.
  • Praetorius, A.-K., Lenske, G., & Helmke, A. (2012). Observer ratings of instructional quality: Do they fulfill what they promise? Learning and Instruction, 22(6), 387–400. doi:10.1016/j.learninstruc.2012.03.002

 

Professionalism of teachers

 

2024

  • Kolovou, D., Hochweber, J., & Praetorius, A.-K. (2024). Does teacher judgment accuracy matter? How judgment accuracy, teaching quality, and student achievement development are related. Teaching and Teacher Education, 144, 104555. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104555

2022

  • Sommerhoff, D., Leuders, T. & Praetorius, A.-K. (2022, March 16). Forschung zum diagnostischen Denken und Handeln von Lehrkräften – Was ist der Beitrag der Mathematikdidaktik?. Journal für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-022-00205-x
  • Leuders, T., Loibl, K., Sommerhoff, D., Herppich, St. & Praetorius, A.-K. (2022, March 15) Toward an Overarching Framework for Systematizing Research Perspectives on Diagnostic Thinking and Practice. Journal für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-022-00199-6

2021

  • Kolovou, D., Naumann, A., Hochweber, J., & Praetorius, A.-K. (2021). Content-specificity of teachers' judgment accuracy regarding students' acadimic achievement. Teaching and Teacher Education, 100. Online published April 2021. doi.org/10.1016/j.tate.2021.103298.

2019

  • Benning, K., Daumiller, M. H., Praetorius, A.-K., Lenske, G., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2019). Evaluation eines Interventionsansatzes zur Verbesserung von Motivation und motivationsförderlichem Unterrichtshandeln von Lehrkräften auf Basis der Zielorientierungstheorie. Unterrichtswissenschaft, 47(30), 313-335. doi:10.1007/s42010-018-0025-9
  • Praetorius, A.-K. & Südkamp, A. (2019). Diagnostische Kompetenz von Lehrpersonen hinsichtlich motivationaler Merkmale von Schülerinnen und Schülern. In H. Gaspard, U. Trautwein & M.Hasselhorn (Eds.), Diagnostik und Förderung von Motivation und Volition (Tests und Trends in der pädagogisch-psychologischen Diagnostik, Bd. 17) (pp. 35–49).  Hogrefe.
  • Schrader, F.-W. & Praetorius, A.-K. (2019). Diagnostische Kompetenz von Eltern und Lehrern. In X. Feng (Ed.), Wichtige Texte Pädagogische Psychologie (pp. 116-127).  China Renmin University.

2018

  • Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., Behrmann, L., Böhmer, M., Ufer, S., Klug, J., Hetmanek, A., Ohle, A., Böhmer, I., Karing, C., Kaiser, J., & Südkamp, A. (2018). Teachers’ assessment competence: Integrating knowledge-, process-, and product-oriented approaches into a competence-oriented conceptual model. Teaching and Teacher Education, 76, 181–193. doi:10.1016/j.tate.2017.12.001
  • Schrader, F.-W. & Praetorius, A.-K. (2018). Diagnostische Kompetenz von Eltern und Lehrern. In D. H. Rost, J. Sparfeldt, & S. R. Buch (Eds.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (pp. 92–98). Beltz/PVU.
  • Südkamp, A., Praetorius, A.-K. & Spinath, B. (2018). Teachers’ judgment accuracy concerning consistent and inconsistent student profiles. Teaching and Teacher Education, 76, 204-213. doi: 10.1016/j.tate.2017.09.016.

2017

  • Dickhäuser, O., Janke, S., Praetorius, A.-K., & Dresel, M. (2017).  Effects of teachers’ reference norm orientations on students’ implicit theories and academic self-concepts. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 31(3–4), 205–219. doi:10.1024/1010-0652/a000208
  • Herppich, S., Praetorius, A.-K., Förster, N., Glogger-Frey, I., Karst, K., Leutner, D., Behrmann, L., Böhmer, M., Ufer, S., Klug, J., Hetmanek, A., Ohle, A., Böhmer, I., Karing, C., Kaiser, J. & Südkamp, A (2017). Ein Arbeitsmodell für die empirische Erforschung der diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 95–102). Waxmann.
  • Kaiser, J., Praetorius, A.-K., Südkamp, A., & Sparfeldt, J. (2017). Die enge Verwobenheit von diagnostischem und pädagogischem Handeln als Herausforderung bei der Erfassung diagnostischer Kompetenz. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 75–93). Waxmann.
  • Nitsche, S., Praetorius, A.-K., Janke, S., Drexler, K., Fasching, M. S., Dresel, M., & Dickhäuser, O. (2017). Berufliche Zielorientierungen von Lehrkräften: Entwicklungsbedingungen, Auswirkungen auf berufliche Kompetenzentwicklung, Effekte auf instruktionales Verhalten sowie Lernprozesse und Lernergebnisse von Schülerinnen und Schülern. In C. Gräsel & K. Trempler (Eds.), Entwicklung von Professionalität pädagogischen Personals: Interdisziplinäre Betrachtungen, Befunde und Perspektiven (pp. 17–35). Heidelberg: Springer.
  • Praetorius, A.-K. & Südkamp, A. (2017). Eine Einführung in das Thema der diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 13–18). Münster: Waxmann.
  • Praetorius, A.-K., Hetmanek, A., Herppich, S., & Ufer, S. (2017). Herausforderungen bei der empirischen Erforschung diagnostischer Kompetenz. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 95–102). Münster: Waxmann.
  • Praetorius, A.-K., Koch, T., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2017). Identifying determinants of teachers’ judgment (in)accuracy regarding students’ school-related motivations using a Bayesian cross-classified multi-level model. Learning and Instruction, 52, 148–160. doi:10.1016/j.learninstruc.2017.06.003
  • Südkamp, A. & Praetorius, A.-K. (Eds.) (2017). Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften – Theoretische und methodische Weiterentwicklungen. Münster: Waxmann.
  • Südkamp, A. & Praetorius, A.-K. (2017). Editorial. In A. Südkamp & A.-K. Praetorius (Eds.), Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften. Theoretische und methodische Weiterentwicklungen (pp. 11–12). Münster: Waxmann.

2016

  • Janke, S., Nitsche, S., Praetorius, A.-K., Benning, K., Fasching, M., Dresel, M., & Dickhäuser, O. (2016). Deconstructing performance goal orientations: The merit of a dimensional approach. Learning and Individual Differences, 50, 133–146. doi:10.1016/j.lindif.2016.08.013

2015

  • Praetorius, A.-K., Drexler, K., Rösch, L., Christophel, E., Heyne, N., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2015). Judging students’ self-concepts within 30s? Investigating judgement accuracy in a zero-acquaintance situation. Learning and Individual Differences, 37, 231–236. doi:10.1016/j.lindif.2014.11.015

2014

  • Ade-Thurow, M., Bos, W., Helmke, A., Helmke, T., Hovenga, N., Lebens, M., Lenske, G., Leutner, D., Pham, G. H., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W., Spoden, C. & Wirth, J. (Eds.). (2014). Aus- und Fortbildung der Lehrkräfte in Hinblick auf Verbesserung der Diagnosefähigkeit, Umgang mit Heterogenität und individuelle Förderung. Münster: Waxmann.
  • Helmke, A., Helmke, T., Lenske, G., Pham, G., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W., & Ade-Thurow, M. (2014). Unterrichtsdiagnostik mit EMU. In M. Ade-Thurow, W. Bos, A. Helmke, T. Helmke, N. Hovenga, M. Lebens, G. Lenske, D. Leutner, G. H. Pham, A.-K. Praetorius, F.-W. Schrader, C. Spoden & J. Wirth (Eds.), Aus- und Fortbildung der Lehrkräfte in Hinblick auf Verbesserung der Diagnosefähigkeit, Umgang mit Heterogenität und individuelle Förderung (pp.149–163). Münster: Waxmann.
  • Praetorius, A.-K. (2014). Was Lehrkräfte für erfolgreiches Unterrichten diagnostisch leisten müssen. Bildung und Wissenschaft, 12, 32–34.
  • Praetorius, A.-K., Nitsche, S., Janke, S., Dickhäuser, O., Drexler, K., Fasching, M., & Dresel, M. (2014). Here today, gone tomorrow? Revisiting the stability of teachers’ achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 39(4), 379–387. doi:10.1016/j.cedpsych.2014.10.002

2013

  • Praetorius, A.-K., Berner, V.-D., Zeinz, H., Scheunpflug, A., & Dresel, M. (2013). Judgment confidence and judgment accuracy of teachers in judging self-concepts of students. The Journal of Educational Research, 106(1), 64–76. doi:10.1080/00220671.2012.667010

2012

  • Praetorius, A.-K., Karst, K. & Lipowsky, F. (2012). Diagnostische Kompetenz von Lehrkräften: Aktueller Forschungsstand, unterrichtspraktische Umsetzbarkeit und Bedeutung für den Unterricht. In A. Ittel & R. Lazarides (Eds.), Differenzierung im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht – Implikationen für Theorie und Praxis (pp. 115–146). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

2011

  • Helmke, A., Helmke, T., Lenske, G., Pham, G., Praetorius, A.-K., Schrader, F.-W. & Ade-Thurow, M. (2011). Unterrichtsdiagnostik – Voraussetzung für die Verbesserung der Unterrichtsqualität. In A. Bartz, M. Dammann, S. Huber, C. Kloft & M. Schreiner (Eds.), PraxisWissen SchulLeitung, AL 28. Köln: Wolters Kluwer.
  • Praetorius,  A.-K., Greb, K., Dickhäuser, O., & Lipowsky, F. (2011). Wie gut schätzen Lehrer die Fähigkeitskonzepte ihrer Schüler ein? Zur diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 58, 81-91. doi: 10.2378/peu2010.art30d

2010

  • Praetorius, A.-K., Greb, K., Lipowsky, F. & Gollwitzer, M. (2010). Lehrkräfte als Diagnostiker - Welche Rolle spielt die Schülerleistung bei der Einschätzung von mathematischen Selbstkonzepten? Journal of Educational Research Online, 2(1), 121–144.
  • Praetorius, A.-K., Karst, K., Dickhäuser, O. & Lipowsky, F. (2010). Wie gut schätzen Lehrer die Fähigkeitsselbstkonzepte ihrer Schüler ein? Zur diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 58(2), 81–91. doi:10.2378/peu2010.art30d

International Comparative Educational Research

 

2020

  • Praetoirus, A.-K., Herbert, B., Decristan, J. & Köhler, C. (2020). Lernergebnisse und unterrichtliche Wirkungen. In J. Grünkorn, E. Klieme, A.-K. Praetorius & P. Schreyer (Hrsg.), Mathematikunterricht im internationalen Vergleich. Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland (S. 31-35). Frankfurt/M.: DIPF. Verfügbar unter: https://www.ife.uzh.ch/dam/jcr:c7981441-89a0-49ff-8c18-a9f10cacc3a5/Mathematikunterricht_im_interantionalen_Vergleich_TALIS-Videostudie_bfrei.pdf
  • Grünkorn, J., Klieme, E., Praetorius, A.-K. & Schreyer, P. (Hrsg.). (2020). Mathematikunterricht im internationalen Vergleich. Ergebnisse aus der TALIS-Videostudie Deutschland. Frankfurt/M.: DIPF.

2019

  • Praetorius, A.-K., Rogh, W., Klieme, E. & Bell, C. (2019). Methodological challenges in conducting international research on teaching quality using standardized observations. In L. E. Suter, E. Smith & B. D. Denman (Eds.), Sage Handbook on Comparative Studies in Education (pp. 269–388). London: SAGE Publications.

2018

  • Praetorius, A.-K., Kuger, S., Qi, Y. & Klieme, E. (2018). Leistungsunterschiede von Schülerinnen und Schülern in Shanghai und Deutschland: Erklärungsansätze und deren Überprüfung.  In D. Benner, H. Meyer, Z. Peng & Z. Li (Eds.), Beiträge zum chinesisch-deutschen Didaktik-Dialog (pp. 149–160). Klinkhardt.

Other Topics

 

2023

  • Gräsel, C., Hardy, I., Hertel, S., Kleickmann, T., Moser Opitz, E., Neumann, K., Praetorius, A.-K., Henkel, A. & Wirth, J.  (2023). 50 Jahre „Unterrichtswissenschaft – Zeitschrift für Lernforschung“ – Jubiläumsheft I. Unterrichtswissenschaft, 51,  1-13. https://doi.org/10.1007/s42010-023-00168-z 

2020

  • Gräsel, C., Hardy, I., Hertel, S., Kleickmann, T., Neumann, K., Praetorius, A.-K., Renkl, A. & Wirth, J. (2020). In eigener Sache: Hot Topics als neue Form wissenschaftlicher Artikel in der Unterrichtswissenschaft. Unterrichtswissenschaft, 48, 599-600. https://doi.org/10.1007/s42010-020-00087-3

2017

  • Bonefeld, M., Dickhäuser, O., Janke, S., Praetorius, A.-K., & Dresel, M. (2017). Leistungsbewertung in Abhängigkeit des Migrationshintergrundes der Schüler/-innen. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 49, 11–23.

2016

  • Koch, T., Schultze, M., Jeon, M., Nussbeck, F. W., Praetorius, A.-K., & Eid, M. (2016). A cross-classified CFA-MTMM model for structurally different and nonindependent interchangeable methods. Multivariate Behavioral Research, 51(1), 67–85. doi:10.1080/00273171.2015.1101367
  • Praetorius, A.-K., Kastens, C., Hartig, J., & Lipowsky, F. (2016). Haben Schüler mit optimistischen Selbsteinschätzungen die Nase vorn?: Zusammenhänge zwischen optimistischen, realistischen und pessimistischen Selbstkonzepten und der Leistungsentwicklung von Grundschulkindern. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 48(1), 14–26. doi:10.1026/0049-8637/a000140

2011

  • Poloczek, S., Karst, K., Praetorius, A.-K., & Lipowsky, F. (2011). Generalisten oder Spezialisten? ­Bereichsspezifität und leistungs­bezogene Zusammenhänge des schulischen Selbstkonzepts von Schulanfängern. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 25(3), 173–183. doi:10.1024/1010-0652/a000045

Awards

  • 2015: Publication award in the category „PostDoc“ of the Society for Empirical Educational Research (GEBF)
  • 2013: Dissertation award of the Section for Educational Psychology (PAEPS) of the German Psychological Society (DGPs)
  • 2012: Ernst Meumann prize for outstanding research work in the field of empirical educational research of the Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)
  • 2011: Poster Award of the poster session for young scientists of the University of Koblenz and Landau
  • 2010: Best ICT Demonstration award to the JURE2010 Conference (Giang Pham, Gerlinde Lenske & Anna-Katharina Praetorius)
  • 2009: Fritz and Maria Hofmann prize 2009 of the University Erlangen-Nürnberg for an outstanding final thesis
  • 2008: Poster Award of the research day for Empirical Research in Teaching and Learning at the University Erlangen-Nürnberg

Memberships in expert associations

  • Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF)
  • Center for Reproducible Science (CRS)
  • German Psychological Society (DGPs)
  • European Association of Methodology (EAM)
  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
  • Society for Empirical Educational Research (GEBF)

Reviewer activity

Ad-hoc reviewer of research proposals

  • German Research Foundation (DFG)
  • Swiss National Science Foundation (SNSF)

Journal reviewer

  • American Journal of Education
  • British Journal of Educational Psychology
  • Diskurs Kindheits- und Jugendforschung
  • Instructional Science
  • Educational Assessment
  • Educational Assessment, Evaluation and Accountability
  • Educational Psychology
  • European Journal of Psychology of Education
  • International Journal of Educational Research
  • Journal of Educational Psychology
  • Journal of Educational Research Online
  • Learning and Instruction
  • Psychologie in Erziehung und Unterricht
  • Review of Educational Research
  • School Effectiveness and School Improvement
  • Teaching and Teacher Education
  • The Journal of Experimental Education
  • Unterrichtswissenschaft
  • ZDM Mathematics Education
  • Zeitschrift für Bildungsforschung
  • Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
  • Zeitschrift für Erziehungswissenschaft
  • Zeitschrift für Pädagogische Psychologie