Main Reseach Areas and Current Research
- School Improvement
- Teacher Collaboration
- Teacher Professional Development
- Social Network Analysis/Brokerage
Publications & Presentations
Curriculum Vitae
Education
- 2018-2022 Doctoral Program in Education, Faculty of Arts, University of Zurich Thesis: “Peeling the Onion: Teachers as Brokers and Change Agents in School Improvement” (summa cum laude)
- 2014-2018 Master’s Studies in Educational Science (Educational Psychology, Theory and History of Education); Minor: Special Needs Education, University of Zurich
- 2005-2009 Training as a Secondary School Teacher at the Zurich University of Teacher Education; Subjects: German, English, History, Geography, and Physical Education
Previous Employment and Current Positions
- 2023- Project Lead, SNSF Research Project R2 (Regulation of Routines in Teaching Development)
- 2022- Postdoctoral Researcher and Senior Assistant at the Chair for Educational Science with focus on Theory and Empirical Research on Educational Processes in Schools, Institute of Education, University of Zurich
- 2018-2022 Project Staff Member and Doctoral Researcher in the SNSF Research Project SIC (School Improvement Capacity for Academic Learning), Chair for Educational Science with focus on Theory and Empirical Research on Educational Processes in Schools, Institute of Education, University of Zurich
- 2015-2018 Student Assistant, at the Chair for Educational Science with focus on Theory and Empirical Research on Educational Processes in Schools, Institute of Education, University of Zurich
- 2014-2018 Intern and Freelance Associate at a Consultancy for Quality Management in Education (Quintessenz Qualität GmbH)
- 2009-2018 Secondary School Teacher (and Teacher Leader from 2016–2018) at Gesamtschule Hellwies, Volketswil
Approved Research Proposals
- 2022 GRC Travel Grant from the Graduate Campus of the University of Zurich
University Teaching (German only)
- FS & HS 2025 Dozent im Modul «Forschungsseminar» Studienprogramm ‘MA Erzie-hungswissenschaft’ (Seminar), 6 ECTS, schriftliche Dokumentation im Lernprozess (2 Semester)
- HS 2024 Dozent im Modul «Routinen der gemeinsamen Unterrichtsentwicklung anpassen» Studienprogramm ‘MA Erziehungswissenschaft’ (Seminar), 3 ECTS, schriftliche Dokumentation im Lernprozess
- FS 2024 Dozent im PhD-Modul «Eine Systematic Literature Review schreiben», 2 ECTS; Dozent im Modul «Exkursion Schulen auf dem Weg – Schulentwicklung im Mehrebenensystem am Beispiel Einführung von Tagesschulen» Studienprogramm ‘MA Erziehungswissenschaft’ (Exkursion), 3 ECTS, schriftliche Arbeit
- HS 2023 Dozent im Modul «Schule und Lernen: Grundlagen» Studienprogramm ‘MA Erziehungswissenschaft’ (Vorlesung und Seminar), 6 ECTS, schriftliche Prüfung als Leistungsnachweis
- FS 2023 Dozent im Modul «Professionalisierung, Unterrichtsentwicklung und Lernen», 6 ECTS, schriftliche Arbeit
- HS 2022 Dozent in den Modulen «Bildungsprozesse und Schule» Studienprogramm ‘BA Erziehungswissenschaft’ (Vorlesung und Übung), 6 ECTS, schriftliche Dokumentation im Lernprozess; «COVID-19-Pandemie als Anlass für Schulentwicklung? Theoretische Rahmung und Empirische Befunde» Studienprogramm ‘MA Erziehungswissenschaft’ (Seminar), 3 ECTS, schriftliche Dokumentation im Lernprozess
- HS 2021 Dozent im Modul «Schule und Lernen: Grundlagen» Studienprogramm ‘MA Erziehungswissenschaft’ (Vorlesung und Seminar), 6 ECTS, schriftliche Prüfung als Leistungsnachweis
- HS 2019 Dozent im Modul «Schule und Lernen: Grundlagen» Studienprogramm ‘MA Erziehungswissenschaft’ (Vorlesung und Seminar), 6 ECTS, schriftliche Prüfung als Leistungsnachweis
International Research Exchange
2025 Short Visit at the University of Antwerpen (BEL) (1 week)
2022 Scientific Exchange at the University of Antwerpen (BEL) (8 weeks)
Mitgliedschaften, Memberships
American Educational Research Association (AERA), Deutsche Gesellschaft für Erziehungs-wissenschaft (DGfE), European Association for Research on Learning and Instruction (EAR-LI), International Congress for School Effectiveness and School Improvement (ICSEI), Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF)
Gutachtertätigkeiten, Reviewing
- Die Deutsche Schule, Waxmann Verlag
- Educational Administration Quarterly, Sage
- Empirical Research in Vocational Education and Training, Springer
- Empirische Pädagogik, Verlag Empirische Pädagogik
- Journal of Educational Change, Springer
- Journal of Professional Capital & Community, Emerald Publishing
- Learning and Individual Differences, Elsevier
- Teaching and Teacher Education, Elsevier
- Teaching and Teacher Education: Leadership and Professional Learning, Elsevier
- Unterrichtswissenschaft, Springer