Navigation auf uzh.ch

Suche

Institute of Education

Leonie Gossner

Leonie Gossner, MA

  • Assistentin / Teaching and Research Assistant
Phone
+41 44 634 27 38
Address
Freiestrasse 36, 8032 Zürich
Room number
FRE-G-03

Current courses

Vorlesungsverzeichnis

V-Nr Course Start / End Date Lecturers Room
2265
06VU226-023c
from 21 Feb 2025
to 30 May 2025
Fri 10:15-12:00 Leonie Gossner

Research foci

  • Teaching quality
  • Student feedback
  • Teaching development

Occupations

2024

Research stay at the Department of Education, University of Cyprus

Since 2022 Teaching and Research Assistant at the Institute of Education, University of Zurich
2021 Research internship at the Professorship for Research on Learning and Instruction, TUM School of Social Sciences and Technology, Technical University of Munich

2018-2022

Student assistant at the Chair of Prof. A.-K. Praetorius, Institute of Education, University of Zurich
2018-2022 Team leader at primary school, Bülach
Since 2015 Primary teacher in Bülach

Education

  • 2018–2022: Master of Arts in Education Studies (Minor Gender Studies), University of Zurich
  • 2019–2022: Certificate of Advanced Studies in German as a Second Language, Zurich University of Teacher Education
  • 2014–2015: Erasmus program in Education, Linköping University
  • 2012–2015: Bachelor of Arts in Primary Education, Zurich University of Teacher Education

Publications

Peer-reviewed journal articles

There are no further details to date.

Monographs and publisher’s editions

There are no further details to date.

Book chapters and other publications (* peer-reviewed)

  • Gossner, L., Wemmer-Rogh, W., Schreyer, P., Grob, U., Klieme, E. & Praetorius, A.-K. (2024). Kognitive Aktivierung im Wandel der Zeit: Ein empirischer Vergleich von Mathematikunterricht der Jahre 1995 und 2018. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (eds.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (pp.135-149). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Capon-Sieber, V., Gossner, L., Vieluf, S., Schreyer, P. & Praetorius, A.-K. (2024). Kognitive Aktiviertheit: Eine Diskussion der Nutzungsseite von kognitiver Aktivierung. In A.-K. Praetorius, W. Wemmer-Rogh, P. Schreyer & M. Brinkmann (eds.), Kognitive Aktivierung unter der Lupe. Bestandsaufnahme und Möglichkeiten der Weiterentwicklung eines prominenten Konstrukts (pp. 261-279). Waxmann. https://doi.org/10.31244/9783830999010
  • Wemmer-Rogh, W., Gossner, L., Wehrli, F. & Praetorius, A.-K. (2023). Instrumentarium zur Unterrichtsbeurteilung ausgerichtet auf den Lehrplan 21 im Auftrag von argev. Validierte Version auf Basis des MAIN-Teach-Modells. (INSULA 2.0). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.8280334 
  • Rogh, W., Praetorius, A.-K., Gossner, L. & Wehrli, F. (2020). Unveröffentlichtes Instrumentarium zur Unterrichtsbeurteilung (INSULA). Zürich: Universität Zürich.

Presentations

Poster (* peer-reviewed)

  • Kamer, O.*, Wemmer-Rogh, W., Gossner, L., Hüppi, R. & Praetorius, A.-K. (2023). FormATool – eine digitale Lösung für die evidenzbasierte Entwicklung von kognitiver Aktivierung im Unterricht? Poster auf dem Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF, SGL), 29. Juni 2023, Zürich, Schweiz.
  • Gossner, L.*, Wemmer-Rogh, W., Schreyer, P., Grob, U., Klieme, E. & Praetorius, A.-K. (2022). Kognitive Aktivierung im Wandel der Zeit. Poster auf dem Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 10. März 2022, Bamberg, Deutschland.
  • Gossner, L.*, Rogh, W. & Praetorius, A.-K. (2019). Merkmale von Unterrichtsqualität: Reden wir alle vom Gleichen? Poster auf dem Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 25. Februar 2019, Köln, Deutschland.

Conference contributions (* peer-reviewed)

  • Gossner, L.*, Röhl, S., Grob, U., Lenske, G. & Praetorius, A.-K. (2024). Feedback on Students’ Learning Processes: Valid and useful for teachers? Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group 18, 25. August 2024, Nikosia, Zypern.
  • Gossner, L.*, Röhl, S., Wemmer-Rogh, W., Grob., U., Lenske, G. & Praetorius, A.-K. (2024). Erfassung der Nutzung von Lerngelegenheiten im Unterricht aus Schüler*innensicht. Vortrag auf der Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 19. März 2024, Potsdam, Deutschland.
  • Gossner, L.*, Wemmer-Rogh, W., Schreyer, P., Grob, U., Klieme, E. & Praetorius, A.-K. (2023). Three basic dimensions of teaching quality. What has changed over the last twenty years? Vortrag auf der Konferenz der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 22. August 2023, Thessaloniki, Griechenland.
  • Wemmer-Rogh, W.*, Taut, S., Grob, U., Hüppi, R., Gossner, L. & Praetorius, A.-K. (2023). Validierung eines Instrumentariums zur Unterrichtsbeurteilung im Rahmen der externen Schulevaluation. Vortrag auf dem Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF, SGL), 30. Juni 2023, Zürich, Schweiz.
  • Gossner, L.*, Wemmer-Rogh, W., Grob, U., Lenske, G. & Praetorius, A.-K. (2023). Wie nutzen Schüler*innen Lerngelegenheiten im Unterricht? Validierung eines Schüler*innenfragebogens zu Unterrichtsqualität. Vortrag auf dem Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF, SGL), 29. Juni 2023, Zürich, Schweiz.
  • Gossner, L.*, Wemmer-Rogh, W., Grob, U., Lenske, G. & Praetorius, A.-K. (2023). How do students use learning opportunities in the classroom? Validation of a student questionnaire on teaching quality. Vortrag auf der QUINT Conference 2023, 31. Mai 2023, Helsinki, Finnland.
  • Gossner, L.*, Wemmer-Rogh, W., Schreyer, P., Grob, U., Klieme, E. & Praetorius, A.-K. (2023). Die drei Basisdimensionen von Unterrichtsqualität. Was hat sich in den letzten zwanzig Jahren verändert? Vortrag auf dem Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 02. März 2023, Duisburg-Essen, Deutschland.
  • Wemmer-Rogh, W.*, Gossner, L., Praetorius, A.-K. (2023). Ist bestanden gut genug? Datenbasierte Reflexion von Möglichkeiten zur Qualifizierung in der beobachtungsbasierten Beurteilung von Unterrichtsqualität. Präsentation auf dem Kongress der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 01. März 2023, Duisburg-Essen, Deutschland.

Memberships

  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
  • Society for Empirical Educational Research (GEBF)
  • Swiss Society for Research in Education (SGBF)