Navigation auf uzh.ch

Suche

Institut für Erziehungswissenschaft

Mireille Tabin

Mireille Tabin, Dr. phil.

  • Oberassistentin/Senior teaching and research assistant
Tel.
+41 44 634 66 06
Anschrift
Freiestrasse 36, 8032 Zürich
Raumbezeichnung
FRE-F-02
Arbeitszeiten
Dienstag, Mittwoch, Donnerstag

Forschungsschwerpunkt

Meine Forschung konzentriert sich hauptsächlich auf (1) die Verbesserung unseres Verständnisses der zugrundeliegenden Mechanismen und Risikofaktoren, die zu Verhaltensproblemen und/oder Viktimisierung bei Menschen mit geistiger Behinderung mit/ohne Autismus-Spektrum-Störung (GB/ASS) beitragen, und (2) die Entwicklung evidenzbasierter Strategien zur Verringerung des Risikos zwischenmenschlicher Gewalt bei Menschen mit GB/ASS.

Ausbildung

2018–2023

Doktorat in Sonderpädagogik

(Summa Cum Laude)

Philosophische Fakultät, Universität Freiburg, Schweiz

2019–2020

Diploma of Advanced Studies (DAS, 30 ECTS)

Hochschuldidaktik und Educational Technology

Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Freiburg, Schweiz

2013–2016

Master of Arts in Sonderpädagogik (120 ECTS)

(Insigni Cum Laude)

Philosophische Fakultät, Universität Freiburg, Schweiz

2013–2013

Bachelor of Arts in Geschichte, Erasmus Exchange (60 ECTS)

University of Murcia, Spain

2011–2013

Bachelor of Arts in Französisch und Geschichte (180 ECTS)

(Magna & Insigni Cum Laude)

Philosophische Fakultät, Universität Freiburg, Schweiz

Tätigkeiten

seit 2023

Postdoktorandin

Institut für Erziehungswissenschaft, Universität Zürich, Schweiz

2022–2023

Dozentin und Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Departement für Sonderpädagogik, Universität Freiburg, Schweiz

2021–2022

Visiting Research Scholar (Doc.Mobility Fellowship)

School of Education, St. John’s University, New York City, USA

2018–2021

Dozentin und Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Department für Sonderpädagogik, Universität Freiburg, Schweiz

2017–2017

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Center for Children’s Right Studies, Universität Genf, Schweiz

2017–2017

Dozentin

Department für Sonderpädagogik, Universität Freiburg, Schweiz

2015–2016

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Pädagogische Hochschule Zürich, Schweiz

aktuelle Mitgliedschaften

  • Mitglied des Editorial Board der Revue pluridisciplinaire d'Education par et pour les Doctorant-e-s (RED)
  • Mitglied der Schweizer Steuerungsgruppe Netzwerks Forschung Sonderpädagogik
  • Mitglied des Redaktionsteams der Fachzeitschrift Sozial Aktuell – Actualité Sociale

Reviewerin für Zeitschriften mit Peer-Review

  • International journal of intellectual and developmental disabilities
  • Journal of Intellectual & Developmental Disability
  • Revue pluridisciplinaire d'Education par et pour les Doctorant-e-s
  • Empirische Sonderpädagogik

Reviewerin für Konferenzen

  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
  • European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL)
  • Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF)

Mitglied wissenschaftlicher Organisationen:

  • International association for the scientific study of intellectual and developmental disabilities (IASSIDD)
  • Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung (AESF)
  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group 15
  • Autism Spectrum Research Committee, American Educational Research Association (AERA)

Mitglied der Doktorandenprogramme der Conférence Universitaire de Suisse Occidentale (CUSO) in Erziehungswissenschaft und Gender Studies

Publikationen

Publikationsliste zum Download (PDF, 178 KB)

Zeitschriftenartikel (peer-reviewed)

  • Tabin, M., Khemka, I., & Hickson, L. (in Überarbeitung). Preventing elder abuse: Development of a curriculum for elders with intellectual and developmental disabilities. International Journal of Developmental Disabilities.
  • Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (2021). Evaluating implementation outcomes of a measure of social vulnerability in adults with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 119. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.104111
  • Tabin, M., Diacquenod, C., De Palma, N., Gerber, F., Straccia, C., Wilson, C., Kosel, M., & Petitpierre, G. (2021). Cross-cultural preliminary validation of a measure of social vulnerability in people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 46(1), 67-79. https://doi.org/10.3109/13668250.2020.1793450
  • Tabin, M. (2020). Ressources et vulnérabilités des adultes présentant une déficience intellectuelle face aux risques numériques. Revue francophone de la déficience intellectuelle, 30, 13- 24. https://doi.org/10.7202/1075352ar (English translation available on request)
  • Tabin, M. (2019). La médiation par les pairs en milieu scolaire: recherche d’un programme pour une école primaire valaisanne. Revue systématique réalisée selon les critères «Evidence-Based Practice». Revue Suisse des Sciences de l’Éducation, 41(1), 36-53. https://doi.org/10.24452/sjer.41.1.5

Dissertation

Tabin, M. (2023). Preventing maltreatment of adults with intellectual and/or developmental disabilities: From the assessment of social vulnerability to the development of a curriculum aiming at preventing abuse and neglect in later life. Cumulative doctoral thesis presented to the Faculty of Philosophy of the University of Fribourg (Switzerland). https://doi.org/10.51363/unifr.lth.2023.017

Beiträge in Herausgeberbänden

  • Petitpierre, G., Tabin, M. (2021). From Social Vulnerability Assessment to Active Prevention Measures: A Decision-Making Perspective. In: I. Khemka & L. Hickson (Eds.), Decision Making by Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities (pp. 469-498). Positive Psychology and Disability Series. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74675-9_20

Beiträge in Zeitschriften für die Praxis

  • Tabin, M., & Nenniger, G. (2022). Soziale Vulnerabilität und Peereinfluss. Die Situation von Kindern und Jugendlichen mit geistiger Behinderung und/oder Autismus-Spektrum-Störung, Schweizerische Zeitschrift für Heilpädagogik, 9. https://www.szh-csps.ch/z2022-09-02/
  • Tabin, M., Diacquenod, C., Petitpierre, G. (2021). Évaluer la vulnérabilité sociale des adultes présentant une déficience intellectuelle. Revue suisse de pédagogie spécialisée, 4. https://www.szh-csps.ch/r2021-12-06/

Interviews

  • Tabin, M. (2023). Tour du Monde du Travail Social: Interview avec Anna de Baltimore, USA (available in French and German). SozialAktuell, 2, 20-21.
  • Schüpbach, C. (2022). De New York à Sion. Interview avec Mireille Tabin (available in French and German). SozialAktuell, 2, 25.
  • Tabin, M. (2021). Un toit pour la nuit, et après? Interview avec Eric Mullener (available in French and German). SozialAktuell, 6, 20-21.
  • Tabin, M., Tessari, A., & Dobler, C. (2020). Interview mit Johannes Hensel: Zu Hause wohnen so lange wie möglich (available in French and German). SozialAktuell, 8, 24-25.

Unterrichts- und Testmaterialien

  • Petitpierre, G., Tabin, M., Diacquenod, C. & de Palma, N. (2020). Test d’évaluation de la Vulnérabilité Sociale–22 items, manuel de passation, test partie A et B, Université de Fribourg. ISBN 978-2-9700964-5-0
  • Khemka, I., Hickson, L., & Tabin, M. (2023). The Effective Strategy-Based Curriculum for Abuse Prevention and Empowerment for Individuals with Developmental Disabilities –for Elders (ESCAPE–E), instructor’s manual and related materials. St. Johns’ University https://escapeabuseprevention.weebly.com/
  • Khemka, I., Hickson, L., & Tabin, M. (2023). Construire des Compétences pour se Protéger – 50+ (version francophone du programme, The Effective Strategy-Based Curriculum for Abuse Prevention and Empowerment for Individuals with Developmental Disabilities –for Elders, (ESCAPE–E)), Manuel d’Instruction et matériel associé. St. Johns’ University https://escapeabuseprevention.weebly.com/

 

 

Wissenschaftliche Kommunikation

Konferenzbeiträge (peer-reviewed)

  • Tabin, M., Diacquenod, C., Petitpierre, G. (2019). Assessing social vulnerability of adults with intellectual disabilities: Cross-cultural adaptation of the TICPV. Oral presentation. World Congress of the international association for the scientific study of intellectual and developmental disabilities (IASSIDD), Glasgow, Scotland. https://doi.org/10.1111/jir.12653
  • Diacquenod, C., Tabin, M., Petitpierre, G. (2019). Assessing social vulnerability of adults with intellectual disabilities. Preliminary validation of the TCIVP-FEAI. Poster presentation. World Congress of the international association for the scientific study of intellectual and developmental disabilities (IASSIDD), Glasgow, Scotland. https://doi.org/10.1111/jir.12653

Beiträge an nationalen und internationalen Konferenzen

  • Tabin, M., Khemka, I., & Hickson, L. (16.11.2022). Preventing elder abuse: Development of a curriculum for elders with intellectual and developmental disabilities. Online poster presentation, IASSIDD.
  • Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (02.09.2020). Appropriation du TV-22 par les professionnel·les: perception et application d’une nouvelle mesure d’évaluation de la vulnérabilité sociale. Société Suisse pour la Recherche en Éducation (SSRE / SGBF), Online Congress. Online-Präsentation. Haute École Pédagogie-Bejune, Biel, Switzerland.
  • Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (11.08.2020). Resources and vulnerabilities of adults with intellectual disabilities to digital risks. Institute of Education, London, United Kingdom. Online-Präsentation. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Special Interest Group 15 (SIG) Special Educational Needs, Virtual Conference.
  • Tabin, M. (23.10.2019). Erfassung der sozialen Vulnerabilität von Menschen mit geistiger Behinderung mit/ohne Autismus Spektrum Störung. Netzwerks Forschung Sonderpädagogik. University of Zürich, Switzerland.
  • Tabin, M., Diacquenod, C., & Petitpierre, G. (13.06.2019). Erfassung der sozialen Vulnerabilität von Erwachsenen mit geistiger Behinderung: erste interkulturelle Validierung des TICPV. Arbeitsgruppe für empirische sonderpädagogische Forschung (AESF). Posterpräsentation. University of Fribourg, Switzerland. https://www3.unifr.ch/spedu/de/assets/public/tagungen/Tagungsband.pdf